I Danmark skal alle biler jo regelmæssigt synes hvert andet år, når de er mere end fire år gamle. Denne regel er god for de fleste, for dels sikrer den arbejdspladser til værksteder og synshaller, men samtidig er den godt for samfundet, idet de rustne biler, som ikke kan betale sig at syne, forsvinder fra vejene og bliver hugget op til reservedele. Dette sparer os alle i samfundet for mange trafikuheld, som tidligere skyldes biler i meget dårlig stand i trafikken.
Disse lidt strenge synskrav er også godt for miljøet, idet der jo bliver solgt flere nye biler, og de er relativt mere miljøvenlige og kører længere på literen end de gamle biler, som bliver ophugget. Det er desværre også en udgift for den enkelte bilejer, men trods alt bliver fordelene her, at man nemmere kan sælge bilen, samt man selv har glæde af at køre i en driftsikker bil. Så uanset om din bil skal sælges, eller du selv skal bruge den i tiden fremover, så skal den kunne gå igennem et bilsyn.
Hvad skal være i orden ved et bilsyn?
Det koster jo som regel mellem 350 til 500 kr. at få synes sin bil. De tjekker kun bilen igennem i løbet af en halv times tid, men synshallen reparerer ingenting på bilen. Men såfremt det er bagateller, som skal repareres, så godkender de bilen men med en bemærkning om at man skal få evt. skiftet en pære i en af lygterne. Hvis der er for mange fejl eller bare én alvorlig fejl, så dumper bilen, og den skal omsynes, hvilket koster lidt mindre end et normalt syn.
Typisk koster det i området 250-350 kr. at omsyne en bil. Fordelen er, at man modtager en komplet liste, som udførligt viser de dele, som skal være i orden. Med en sådan checkliste kan man altså gøre sin bil klar til syn, og derfor kører mange til synshallen først, så de præcis er klar over omfanget af reparationerne. Dette kan både være godt og skidt, og personligt mener jeg altid, at man minimum bør have flg. helt i orden, før man kører til syn:
- Bremserne skal være i orden, både skiver, klodser, bremserør samt bremseslanger.
- Styretøjet skal være i orden, idet der ikke må være væsentligt ratslør, så både rat, ratstamme, styrehus og styreforbindelser skal være i orden.
- Dækkene skal være i orden, der skal være mindst 1,6 mm slidbane på dem.
- Hjul, hjulophæng, støddæmpere og fjedre må heller ikke have slør, brud eller rust.
- Lygter, horn, batteri og ledningsnettet skal være i orden.
- Der må ikke være rust på de bærende dele i bilen og slet ikke på vangerne.
- Rustskader på bilers hjulophæng og bærende dele må ikke svække karrosseriets styrke væsentligt.
- Der må ikke være revner eller stenslag i ruderne ved synsfeltet.
- Sikkerhedsselerne skal være i orden.
- Udstødningsgassen må ikke forurene for meget, hvilket nyere biler med katalysator nemt kan honorere, men ældre biler kan have problemer med dette.
- Det gælder om at have en korrekt justeret motor med et tæt udstødningssystem. Derved sikrer man en minimal forurening samt et lavere brændstofforbrug.
Hvis man selv med nogle venners hjælp tager bilen ind på værkstedet og selv gennemgår de forskellige trin her, så kan man ofte med egen hjælp udbedre bilens skader for små beløb, således den næste gang kan passere bilsynet uden problematiske anmærkninger.
Det er jo både hurtigt og billigt at selv skifte hjul, lygter, dæk, ruder samt gennemgå bilen punktligt for fejl. Skulle der være en alvorlig skade, som du ikke selv kan udbedre, så spørg på nogle forskellige værksteder, hvad de skal have for at udbedre denne fejl.
Husk også at tjekke den her side inden syn.