Alle biler kommer ud for slitage, når de kører mange tusinde km hvert år, og især vinterhalvåret med frost og sne kan tære hårdt på bilen i form af rust på metaldelene, og det gælder både for karosseriet og undervognen men også for ledningsnettet i bilen. Mange bilister kommer ud for dårlige ledningsforbindelser i motoren efter nogle år, og det koster rigtigt dyrt at få et værksted til at gennemgå hele ledningsnettet, så derfor kan man heldigvis forebygge problemet ved at efterse bilens elektriske forbindelse og efterisolere disse om nødvendigt. Der findes mange former for krymp og krympeflex, der effektivt kan omslutte og isolere lednings enderne effektivt, så de er godt beskyttede mod snavs, vand og fugt.
Problemer med ledningsnettet i en bil
Både nye og ældre biler har et avanceret ledningsnet, som de færreste kan overskue i detaljer, da biler hvert år får nye elektroniske gadgets indbygget. Man får efterhånden informationer om fejl i ledningsnettet på instrumentbrættet, men det kan så være sværere at lokalisere fejlen, der i mange tilfælde er en defekt ledningsforbindelse.
Det kan være forbindelsen til en pære, til vinduesvisker, sprinkler, horn, musikanlæg, brændstof indsprøjtning og andre funktioner på bilen. Der er også et hav af sikringer i bilen, men disse sidder ofte sikkert placeret inde i bilens kabine, mens det primært er skader sket på ledningerne i motorrummet. Ledninger kan med tiden knække eller ruste i enderne, hvor de er forbundet til enheden.
Dette er altid irriterende og i værste fald vitalt for, om bilen overhoved kan starte og køre forsvarligt. Det elektriske tændingsanlæg med tændspole og strømfordeler skal levere gnisten til bilens tændrør, og her er det yderst vigtigt, at der ikke forekommer fugt og dårlige ledningsforbindelser.
Dette kan man selv gøre
En gang om året for eksempel efter den lange vintersæson bør man lige bruge en times tid på at gennemgå alle ledningerne i bilens motorrum. Hvis saltet fra vejene har tæret på ledningerne og især omkring tilslutningspunkterne, så bør man afmontere ledningen og klippe et stykke krymp af i passende længde, hvorefter man sikkert får skruet ledningen fast igen.
Herefter kan man med en blæselampe eller lighter opvarme det isolerende krymp, der nu perfekt former sig omkring bøsningen og dermed perfekt beskytter denne tilslutning mod korrosion fra vind og vejr. Man kan finde alle former for krymp hos Hans Følsgaard, der leverer krympeflex og krympemuffer i alle størrelser og kvaliteter. Krymp kan nemlig fås i mange tykkelser, og krymp skal fortrinsvist kunne beskytte mod vand, fugt, støv og kemikalier, der jo med tiden kan ætse alle metaloverflader, der ikke er ordentligt isoleret.
Man bør også tjekke alle relæforbindelserne eventuelt ved at afmontere disse en af gangen og anvende kontaktrens på både relæets kontaktflader samt i soklen. På denne måde kan man sikre sin bil effektivt mod dårlige forbindelser i ledningsnettet på en hurtig og billig måde.