Her vil jeg komme ind på de generelle regler for beskatning af firmabiler. Dette område er jo ofte svært at danne sig overblik over, idet reglerne tit ændres, og i dag er der så mange forskellige regler, at selv erfarne revisorer skal bruge lang tid til at gennemskue skattereglerne. Både selvstændige samt større firmaer har nemlig mulighed for at købe en firmabil, og hvis man ser sig godt for, så kan man nemlig ganske lovligt lade skatten betale en del af udgifterne.
Det er nemlig helt i orden, at man også kan benytte firmabilen til at køre privat kørsel. Hvis man så samtidig leaser en firmabil efter split leasingmetoden, så kan man nemt overskue de månedlige udgifter både til firmaet samt til privatudgifterne. Samtlige udgifter bliver nemlig splittet mellem firmaet og den private medarbejder, som tager bilen med hjem efter arbejde.
Det er antallet af kørte km i bilen, som afgør, hvorledes fordelingen af de samlede driftsudgifter skal fordeles mellem firmaet og arbejdstageren. Såfremt man er selvstændig, så er det knapt så afgørende, hvordan fordelingen af udgifterne er, idet man jo skal dele med sig selv, så dette er rent skatteteknisk i disse tilfælde. Men hvis man er ansat i et større firma, så kan man slippe for at investere i egen bil, samt man undgår beskatning af fri bil, såfremt man split leaser sammen med firmaet.
Dette arrangement vil altid være en fordel for firmaet, idet de dermed slipper billigere for alle udgifterne, men det vil især være en stor fordel for arbejdstageren, såfremt vedkommende har et mindre kørselsbehov. Det bliver noget dyrere for arbejdstageren, hvis vedkommende kører mange km efter arbejdstiden i firmabilen, idet man så selv kommer til at betale hovedparten af driftsudgifterne.
Bliv flot kørende i fritiden
Såfremt du i din fritid efter arbejde samt i weekender kun kører omkring 25 % af bilens samlede km, så kommer du altså kun til at betale 25 % af bilens samlede udgifter. Disse udgifter er de samlede, således det er både førstegangsydelsen på bilen, vægtafgift, forsikring, brændstof, udgifter til vedligeholdelse mm.
Regneeksempel på en luksusbil
Det bliver derfor ikke meget dyrere for dig at køre i en stor luksusbil som en Audi eller Mercedes, frem for at køre i en lille Ford Fiesta. Som udgangspunkt antager vi, at bilen kører 60.000 km årligt, hvoraf du altså kører de 15.000 km i den privat. En herlig ny Audi A4 koster omkring 400.000 kr., men en lille Ford Fiesta kan købes for 120.000 kr. Den dyre bil er altså over tre gange så dyr som den billige bil. Ofte er der tale om, at førstegangsydelsen er på 20 % af bilens pris, men den slags kan der forhandles om, men med alle udgifter vil regnestykket blive omkring 7.500 kr. om måneden totalt for Ford Fiesta og 8.000 kr for en Audi A4.
Når man nu selv kun skal betale 25 % af disse udgifter, så taler vi om 2.000 kr. om måneden for en Audi og omkring 1.900 kr. for en Ford Fiesta. Så konklusionen bliver altså, at man ved split leasing favoriserer dem, der leaser en dyrere bil, så for en beskeden merpris kan man for et lavt budget køre i både Audi og Mercedes.
Du kan læse meget mere om firmabil beskatning hos Audi